Fabrieksschoorstenen: 1923-1950: de bouw van fabrieksschoorstenen van rond 80 meter hoogte. Dit vond plaats door heel Nederland;

o.a. in Hoensbroek (Zuid-Limburg), Elst (omgeving Arnhem), Leeuwarden, Enschede, Utrecht, Amsterdam en andere plaatsen.

Deze werkzaamheden vonden ook plaats in Duitsland wat bijzonder was voor die tijd in 1923-1950. Helaas zijn de plaatsen niet meer te traceren.

 

Bouwmeester M. van Manen heeft in Hoensbroek (omgeving Maastricht) in een kolenmijn een bestaande fabrieksschoorsteen van

30 meter afgebroken en vervolgens weer 50 meter loodrecht erop gebouwd. Dit werd niet tapsgewijs gedaan door Bouwmeester

M. van Manen, terwijl het wel gebruikelijk was in de periode van 1910.

Hij hanteerde een andere techniek.

 

Bouwmeester M. van Manen heeft verscheidene verklaringen gekregen over zijn bouwkunst en dit werd in die tijd weergegeven door middel van attesten.

 

Enkele plaatsen met hoogte afmetingen van fabrieksschoorstenen:

 

hoogte 42 m.hoogte 62 m.hoogte 43 m.hoogte 32 m.hoogte 50 m.hoogte 33 m.hoogte 30 m.hoogte 55 m.hoogte 80 m.GelderlandGelderlandUtrechtUtrechtUtrechtUtrechtDrentheDrentheZuid-LimburgEck en WielWageningenAmerongenVeenendaalRhenenUtrechtMeppelDomofabrieken in BeilenHoensbroek

 

Dit vond plaats tot 1936. Om meer tot de verbeelding te kunnen laten spreken, zie de kleine afbeeldingen.

Dit is inmiddels een kleine eeuw geleden, een tijd waarin veel meer handmatige werkzaamheden werden verricht en primitiever transport ter beschikking was. Dit in vergelijking met de huidige tijd; waarin de digitale wereld en de techniek de overhand nemen, en high-tech verkeer aanwezig is.

Bouwen voor Defensie: 1939: Schietbanen en loopgraven gebouwd voor defensie i.v.m. de Tweede Wereldoorlog: 1940-1945. Kopselaan in Leersum, Amerongen, Rhenense Achterberg, Wageningen en de Grebbeberg in Rhenen.

De loopgraven en schietbanen werden handmatig uitgegraven en via kruiwagens werd het zand afgevoerd: lengte van 800 meter, 8 meter breed en 5 meter diep.

 

Voor het Rode Kruis heeft Bouwmeester M. van Manen onderkomens gebouwd op de Grebbeberg. En in de Grebbe-Linie zijn er meerdere  ondergrondse Hospitalen gebouwd.

 

Diverse tabaksschuren werden in hoog tempo omgebouwd tot paardenstallen.

Fabrieksschoorsteen

Fabrieksschoorsteen

Fabrieksschoorsteen in Maurik van 64 m.

Tekening van de blauwdruk van een fabrieksschoorsteen

Loopgraaf

Ontwerp paardenstallen

Tabaksschuur omgebouwd tot paardenstal

Tabaksschuur omgebouwd tot paardenstal

Bouw fabrieksschoorsteen

Tekening van een doorsnede van de fundering en aansluiting van een fabrieksschoorsteen

Bouw fabrieksschoorsteen

Bouw fabrieksschoorsteen

De voet van de schoorsteen werd prachtig versierd met exclusief metselwerk, waarbij de stenen op een bijzondere manier werden samengevoegd.

Fabrieksschoorstenen, werken voor Defensie en het Rode Kruis

HOME

PAGINA

CONTACT